Elizabeth Knudson (b. 1981) is a Vancouver-based composer. She holds a Bachelor of Fine Arts degree from Simon Fraser University (2004), where she studied with David MacIntyre, Owen Underhill, Janet Danielson, and Barry Truax, and a Masters degree in Composition from the University of British Columbia (2006), where she studied with Keith Hamel.
Elizabeth has had works performed by the Vancouver Symphony Orchestra, Victoria Symphony, West Coast Symphony, Vancouver Philharmonic Orchestra, Phoenix Chamber Choir, musica intima, Chor Leoni Men’s Choir, Turning Point Ensemble, soloists Ariel Barnes (cello), Oliver de Clercq (horn), the RTSH Radio Television Orchestra (Albania), Duo Ahlert & Schwab (Germany), and Music Progressive Quartet (Macedonia), among others. Highlights include the Sonic Boom Festival (Vancouver, BC), Open Ears Festival (Kitchener, ON), Baie des Chaleurs International Chamber Music Festival (Dalhousie, NB), the New Music Festival at California State University (USA), and hosting the first international edition of “Making Waves” new music programme (Australia).
Ms. Knudson received the Meir Rimon Commissioning Assistance Grant through the International Horn Society (2012). She was also winner of the Association of Canadian Women Composers’ national choral composing competition (2005), and the Golden Key International Honor Society’s composition award for her orchestral work, "The Gnarled Root" (2004). In 2011, Elizabeth was selected for the Canadian League of Composers/Canadian Music Centre’s inaugural Composer Mentorship Programme. In the summer of 2012, she also toured as a cellist with the West Coast Symphony Orchestra, through Albania and Macedonia.
Outside of composing, Elizabeth is a freelance cellist and music instructor.
Elizabeth Knudson (n. 1981) est une compositrice indpendante base Vancouver. Elle a commencé à composer dès qu'elle pu atteindre les clés du piano. Assise sur les genoux de sa mère, elle lui demandait d'écrire ça! . Aussitôt qu'il fut possible, ses parents l'inscrivirent des leçons de piano. Elizabeth détient un Baccalaurat en Arts de l'Universit Simon Fraser (2004) où elle a étudié la composition avec David MacIntyre, Owen Underhill, Janet Danielson, et Barry Truax. Elle détient aussi une Matrise en Composition de l'Université de la Colombie-Britannique (2006), où elle a étudié avec Keith Hamel. Ses oeuvres ont été joués par l'orchestre symphonique de Vancouver (Vancouver Symphony Orchestra), l'orchestre symphonique de Victoria (Victoria Symphony), West Coast Symphony, Orchestra Armonia, Phoenix Chamber Choir, musica intima, Chor Leoni Men's Choir, DaCapo Chamber Choir, Turning Point Ensemble, et interprétés par des solistes tels qu'Ariel Barnes (violoncelle), et Oliver de Clercq (cor). En plus d'être diffuses à Radio-Canada 2, ses oeuvres ont été présentés tant au Canada et qu'aux Etats-Unis: au Sonic Boom Festival Vancouver (C-B), au festival Open Ears Kitchener (ON), au festival international de musique de chambre de la Baie des Chaleurs Dalhousie (NB), et au festival de musique contemporaine à l'Université de l'état de la Californie (California State University) Fullerton (CA). Deux de ces oeuvres pour orchestre ont aussi été présentés par Orkestra Simfonike e RTSH (l'orchestre radio-télévision de l'Albanie).
En 2012, Elizabeth fut la récipiendaire du bourse Meir Rimon, du International Horn Society, pour sa composition du trio, Alchemy . Elizabeth fut aussi la récipiendaire du prix de composition de la Golden Key International Honor Society pour son oeuvre orchestrale The Gnarled Root (2004), et de la compétition nationale de composition pour chorale de l'Association des Femmes Compositrices Canadiennes (2005). En 2011, Elizabeth a été choisie pour le programme de mentorat inaugural de la Ligue canadienne des compositeurs/Centre de musique canadienne.
Outre la composition, Elizabeth joue le violoncelle avec le West Coast Symphony, et son quatuor cordes, et donne aussi des leçons de musique privés.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.