JOHN BECKWITH, born 9 March, 1927 in Victoria, British Columbia, studied piano and sang in church choirs there before coming to Toronto in 1945 on a Royal Conservatory scholarship to study piano with Alberto Guerrero. He studied composition 1950-51 in Paris with Nadia Boulanger and holds Mus.B. (1947) and Mus.M. (1961) degrees from the University of Toronto, where his teachers included John Weinzweig.
Appointed special lecturer part-time in the Faculty of Music, University of Toronto, in 1952, he became a full-time lecturer in 1955 and remained with the faculty, becoming a full professor in 1970 and serving a term as dean 1970-77. When the faculty inaugurated its Institute for Canadian Music in 1984, he was appointed its first director, and first holder of the Jean A. Chalmers professorship in Canadian music. He retired in 1990 in order to devote more time to composition.
Beckwith has published many critical and scholarly articles, was a staff (1953-55) and freelance (1955-65) script-writer and programmer for CBC music series, and a regular critic and columnist for the Toronto Star for five years (1959-62 and 63-65). In 1997 twenty-five of his talks and articles on music were collected uner the title Music Papers (Golden Dog Press, Ottawa).
His over 150 compositions cover stage, orchestral, chamber, solo and choral genres. While some works explore more general 20th century concerns such as serial and collage constructions, spatial and mime elements, or the use of text-vocables, much of Beckwith's music connects with historical or regional themes of Canada. As performer and arranger with the summer concert series Music at Sharon 1981-91, he produced close to 200 arrangements of earlier folk music and composed music, mostly from the Canadian heritage. He has also collaborated with several prominent Canadian writers, notably James Reaney, Jay Macpherson, Margaret Atwood, Dennis Lee, and bpNichol. He was a founding member of the Canadian Musical Heritage Society.
Beckwith holds honorary doctorates from five Canadian universities, was recipient of the Canadian Music Council's annual medal in 1972 and Composer of the Year citation in 1984, as well as the Toronto Arts award for music in 1995 and the Diplome d'honneur of the Canadian Conference of the Arts in 1996. In 1987 he was named a member of the Order of Canada.
SOCAN, Canadian League of Composers
PHOTO CREDIT: ANDRÉ LEDUC
JOHN BECKWITH, né le 9 mars 1927 à Victoria, en Colombie-Britannique, a étudié le piano et chanté dans des chorales d’église avant de se rendre à Toronto en 1945 pour y étudier le piano avec Alberto Guerrero, grâce à une bourse du Royal Conservatory. En 1950 et 1951, il a étudié la composition à Paris avec Nadia Boulanger. Il détient un Mus. B. (1947) et un Mus. M. (1961) de l’Université de Toronto, où John Weinzweig figurait parmi ses professeurs.
Nommé chargé de cours à la Faculté de musique de l’Université de Toronto en 1952, il y devient professeur à temps complet en 1955, puis professeur titulaire en 1970, et finalement doyen (1970-1977). Lorsque la faculté inaugure l’Institute for Canadian Music en 1984, il en est le premier directeur, puis le premier titulaire de la chaire Jean A. Chalmers de musique canadienne. En 1990, il prend sa retraite pour se consacrer davantage à la composition.
John Beckwith a publié de nombreux articles à titre de critique ou de musicologue. À la radio de la CBC, il a été scénariste permanent (1953-1955) et à la pige (1955-1965), ainsi que collaborateur régulier au Toronto Star pendant cinq ans (1959-1962 et 1963-1965) comme critique et chroniqueur. En 1997, vingt-cinq de ses conférences et articles sur la musique ont été réunis dans un ouvrage intitulé Music Papers (Golden Dog Press).
John Beckwith a composé plus de 150 œuvres pour la scène, pour orchestre, formations de chambre, solistes et chœur. Bien que certaines œuvres explorent des techniques du 20e siècle, notamment le sérialisme, le collage, l’utilisation de l’espace, du mime ou de voyelles chantées, une grande partie de la musique de Beckwith se rattache à des thèmes liés à l’histoire ou aux régions du Canada. À titre d’interprète et d’arrangeur pour la série de concerts d’été «Music at Sharon», de 1981 à 1991, John Beckwith a réalisé près de 200 arrangements de musique folklorique et de musique classique, tirées essentiellement du partrimoine canadien. Il a également collaboré avec plusieurs écrivains canadiens de renom, entre autres James Reaney, Jay Macpherson, Margaret Atwood, Dennis Lee et bpNichol. Il est une membre fondateur de la Société pour le patrimoine musical canadien.
John Beckwith détient des doctorats honorifiques de cinq universités canadiennes. Il a reçu en 1972 la médaille annuelle du Conseil canadien de la musique, qui l’a déclaré «Compositeur de l’année» en 1984. Il a reçu également le Toronto Arts Award for Music en 1995 ainsi que le Diplôme d’honneur de la Conférence canadienne des arts en 1996. En 1987, il fut nommé membre de l’Ordre du Canada.
SOCAN, Ligue des compositeurs canadiens
PHOTO: ANDRÉ LEDUC
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.