Erik Ross composes for all media. His portfolio includes solo, chamber, vocal, and orchestral works, and he has written for productions that include electronics, theatre, film and dance. He received top prizes at SOCAN, and has received commissions from the Canada Council, the Ontario Arts Council, the Toronto Arts Council, the Music Gallery, Roger D. Moore and the Laidlaw Foundation. He has had performances of his works in Canada, the United States, Mexico, England, Japan, Thailand and Australia.
Dr. Ross’s Concerto for Oboe and Orchestra was premiered by Joseph Salvalaggio and the Memphis Symphony in 2003, and it was performed again at the 2004 International Double Reed Society Conference in Melbourne, Australia, by Diana Doherty under the direction of Nicholas Daniel. He wrote an operetta for Tapestry New Opera Works’ production at the 2002 Opera America Conference, and he wrote a marimba concerto for Ryan Scott and the Esprit Orchestra in 2006.
Recent commissions include works for: Joseph Petric, the Music Gallery at the SoundaXis festival in Toronto, Toca Loca’s P*P Project, Wallace Halladay and Ryan Scott, steelpan virtuoso Liam Teague for the 25th anniversary season of the Hannaford Street Silver Band, and a cave installation that was produced in collaboration with the Contemporary Keyboard Society through the New Music in New Places series of the Canadian Music Centre. Recent premieres include a large work for the Evergreen Club Contemporary Gamelan and a chamber orchestra piece for the Vancouver Symphony Orchestra.
October 2010
Erik Ross, Ph.D., compose dans tous les genres musicaux. Son catalogue inclut des œuvres pour soliste, pour la voix et pour orchestre ainsi que de la musique de chambre, et il a écrit pour des médias incluant la musique électronique, le théâtre, le cinéma et la danse. Il a remporté des premiers prix décernés par la SOCAN et il a reçu des commandes du Conseil des Arts du Canada, du Conseil des arts de l’Ontario, du Toronto Arts Council, de la Music Gallery, de Roger D. Moore et de la Fondation Laidlaw. Ses œuvres ont été exécutées au Canada, aux États-Unis, au Mexique, au Japon, en Thaïlande et en Australie.
Le Concerto for Oboe and Orchestra d’Erik Ross a été créé par Joseph Salvalaggio et le Memphis Symphony en 2003, puis repris par Diana Doherty sous la direction de Nicholas Daniel à l’édition 2004 de l’International Double Reed Society Conference à Melbourne, en Australie. Il a signé une opérette pour Tapestry New Opera Works présentée en 2002 au congrès d’Opera America, et il a composé en 2006 un concerto pour marimba pour Ryan Scott et l’Esprit Orchestra.
Ses commandes récentes incluent des œuvres pour : Joseph Petric, la Music Gallery au festival SoundaXis à Toronto, le P*P Project de Toca Loca, Wallace Halladay, Ryan Scott, le virtuose du steelpan Liam Teague pour la 25e saison du Hannaford Street Silver Band et une installation dans une grotte réalisée en collaboration avec la Contemporary Keyboard Society dans le cadre de la série Nouvelles Musiques Nouveaux Lieux du Centre de musique canadienne. Au nombre de ses œuvres créées récemment figurent une composition d’envergure pour l’Evergreen Club Contemporary Gamelan ainsi qu’une pièce pour orchestre de chambre pour le Vancouver Symphony Orchestra.
Octobre 2010
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.