Robert Fleming was born on November 12, 1921, and died in Ottawa, November 28, 1976. Born in Prince Albert, Saskatchewan, he moved at an early age to Saskatoon, where he studied piano with Lyell Gustin. At fifteen, he went to London, England to study at the RCM with Herbert Howells (composition) and Arthur Benjamin (piano). He won a Canadian Performing Rights (CAPAC) Scholarship in 1939, which took him to the Toronto Conservatory of Music. Teachers at the Conservatory included Healey Willan (composition), Norman Wilks (piano), Ettore Mazzoleni (conducting), and Frederick Silvester and John Weatherseed (organ).
Fleming joined the Music Department of the National Film Board in 1946, becoming Music Director in 1958. During his twenty-four years with the NFB he wrote and conducted scores for over three hundred films. In 1970, he became Associate Professor of Music at Carleton University in Ottawa, a position he held until his death.
Fleming's compositions are typically lyrical and melodious, reflecting his sincere interest in communicating directly with the listener. Strong rhythmic elements and witty inventiveness are also characteristic throughout his many and varied works, which range from orchestral and band pieces, ballets, film scores, to instrumental works, compositions for piano and organ, as well as about one hundred songs. The song cycle, The Confession Stone, is perhaps his best-known composition. He had an obvious affection for the voice, demonstrated a particular facility for fitting words to music, and was "one of the few Canadian composers who appear to feel completely at home in writing for the piano." Although he was one of Canada's most prolific composers, his craftsmanlike approach to composition demonstrated his concern for performer and audience alike. His music has been performed extensively throughout North and South America, Europe, the USSR, Australia, and New Zealand.
Fleming also had a long association with the Anglican Church, composing over fifty hymns, nine settings for the Eucharist, a cantata, and music for the organ. A Wreath of Carols, a collection of twenty-five carols with words by his wife Margaret, is particularly well-known. His last composition, a setting of the new Canadian Eucharist, was found at his piano at his death.
CAPAC
ROBERT FLEMING est né le 12 novembre 1921 et décédé le 28 novembre 1976 à Ottawa. Natif de Prince Albert, Saskatchewan, Fleming déménage en bas âge à Saskatoon, où il apprend le piano avec Lyell Gustin. À quinze ans, il va étudier au College royal de musique, à Londres, avec Herbert Howells (composition) et Arthur Benjamin (piano). Il remporte la bourse d'étude au concours de la Canadian Performing Rights Society (CAPAC (SOCAN)) en 1939, ce qui lui permet d'étudier au Conservatoire de musique de Toronto avec, entre autres maîtres, Healey Willan (composition), Norman Wilks (piano), Ettore Mazzoleni (direction d'orchestre) et Frederick Silvester et John Weatherseed (orgue).
Fleming entre au département de musique de l'Office national du film en 1946 et y devient le directeur de la musique en 1958. Pendant ces vingt-quatre années à l'ONF, il compose et dirige la musique pour plus de trois cents films. En 1970 il devient professeur associé de musique à l'Université Carleton, Ottawa, poste qu'il occupe jusqu'à sa mort.
Les compositions de Fleming sont habituellement lyriques et mélodieuses, conformément au désir sincère du compositeur de communiquer d'emblée avec l'auditeur. La force des éléments rythmiques et une invention toute pétillante d'esprit caractérisent ses œuvres nombreuses et variées, qui vont des morceaux pour orchestre et harmonie, des ballets et des musiques de film, jusqu'aux pièces instrumentales, pour piano et pour orgue, sans compter une centaine de mélodies. Le cycle de mélodies The Confession Stone est sans doute son œuvre la mieux connue. De toute évidence, il affectionnait la voix; il manifestait une facilité particulière à agencer les paroles et la musique, et il était un des rares compositeurs canadiens doués d'une parfaite aisance pour l'écriture pianistique. Bien qu'étant l'un des compositeurs les plus prolifiques au Canada, il s'avéra soucieux de soigner la facture de ses compositions par égard pour l'interprète autant que pour son auditoire. Sa musique a été abondamment jouée à travers l'Amérique du Nord et du Sud, en Europe, en URSS, en Australie et en Nouvelle-Zélande.
Fleming a entretenu des liens durables avec l'Église anglicane et a composé à ce titre cinquante hymnes, neuf pièces pour l'Eucharistie, une cantate et maintes musiques pour orgue. A Wreath of Carols, collection de vingt-cinq cantiques dont les paroles sont de sa femme Margaret, figure parmi ses œuvres les plus connues. Sa dernière composition, sur un texte de la nouvelle eucharistie canadienne, a été trouvée sur son piano à son décès.
CAPAC (SOCAN)
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.