John Estacio has served as Composer in Residence for the Edmonton Symphony Orchestra, Pro Coro Canada, Calgary Philharmonic Orchestra, and Calgary Opera. These residencies yielded several orchestral and choral works including his opera Filumena. He has also written scores for productions of Othello and Twelfth Night at the Citadel Theatre.
Estacio studied music and composition at Wilfrid Laurier University and the University of British Columbia. He began his professional career after receiving an award in the Winnipeg Symphony Orchestra's Canadian Composers Competition in 1992. Shortly thereafter, he began an eight-year residency with the Edmonton Symphony. He received the Syncrude Award for innovative artistic direction for the Young Composers Project which he initiated while at the ESO. His choral work Eulogies received the Association of Canadian Choral Conductors' 1999 National Choral Awards for Outstanding Choral Composition. Estacio has received numerous awards in the SOCAN Young Composers and has twice received SOCAN's Jan V. Matejcek Concert Music Award.
In 2004, CBC Records released "Frenergy, the Music of John Estacio", a CD featuring several of the orchestral works Estacio composed during his residencies in Edmonton and Calgary. This CD was nominated for two JUNO awards, including a nomination for Outstanding Classical Composition. The Frenergy CD also received the Western Canadian Music Award 2005 Outstanding Classical Recording Award. His string quartet was also nominated for a JUNO in 2003.
Estacio has composed two operas with librettist John Murrell. “Frobisher”, commissioned by the Calgary Opera and the Banff Centre, premiered January 27, 2007. “Filumena” premiered in Calgary and Banff in 2003. It was produced again at the National Arts Centre in Ottawa April 2005, at the 2005 Banff Summer Arts Festival, and at the Edmonton Opera in November 2005. Filumena was filmed for television and was telecast on the CBC in March of 2006.
In 2006 Estacio’s arrangement "Seven Songs by Jean Sibelius" was premiered by Ben Heppner and the Toronto Symphony with Peter Oundjian. He has also written for the Vancouver Symphony, the Toronto Symphony, l'Orchestre Symphonique de Montréal, the Manitoba Chamber Orchestra, and the CBC Radio Orchestra. He composed the pièce de concert for the 2001 Banff International String Quartet Competition. During their 2005 summer tour, the National Youth Orchestra of Canada toured with his piece Bootlegger's Tarantella.
Recently, his works have been performed by the Houston Symphony, Fort Wayne Philharmonic, Grand Rapids Symphony, Sherbrooke Orchestra, Orchestre Symphonique de Trois-Rivières, Symphony Nova Scotia, Victoria Symphony, Prince Edward Island Symphony, Kitchener-Waterloo Symphony, Thirteen Strings, Hamilton Philharmonic, the National Arts Centre Orchestra, the ESO, and the CPO.
John Estacio, né le 8 avril 1966 à Newmarket, en Ontario, est actuellement compositeur en résidence auprès du Calgary Philharmonic Orchestra ainsi que du Calgary Opera, fonction qu’il occupe depuis juin 2000. Depuis le début de son mandat, il a composé des œuvres pour le CPO en plus d’avoir mis sur pied le High School Composers Program, où les élèves du secondaire écrivent des œuvres originales pour orchestre. Il participe également au programme Let’s Create an Opera. En février 2003, le Calgary Opera a créé son premier opéra d’envergure, Filumena, dont le livret est de John Murrell. L’opéra est une commande conjointe du Calgary Opera et du Banff Centre for the Arts.
Parmi ses autres commandes récentes figure un quatuor à cordes pour l’édition 2001 de la Banff International String Quartet Competition, œuvre qui fut exécutée 10 fois de suite au cours d’une même matinée. Ce quatuor à cordes fut commandé par l’entremise de la SRC, tout comme Such Sweet Sorrow, composé pour le Manitoba Chamber Orchestra et créé par Roy Goodman en 2001. Grâce au soutien du Fonds du millénaire du Conseil des Arts du Canada, John Estacio a pu composer The Twins and the Monster, une œuvre pour narrateur et orchestre à l’intention du jeune public.
Avant sa résidence à Calgary, il avait été le premier à exercer la fonction de compositeur en résidence auprès de l’Edmonton Symphony Orchestra, poste qu’il a occupé de 1992 à 1999. Il a été également compositeur en résidence auprès de PRO CORO Canada. En plus de composer des œuvres originales pour ces organisations, il a mis sur pied la première édition du Resound Festival of Contemporary Music de l’ESO.
John a entamé sa carrière professionnelle après avoir remporté le deuxième prix au concours de compositeurs canadiens du Winnipeg Symphony Orchestra pour son œuvre Visoes da Noite. Il a aussi reçu de nombreux prix au Concours de jeunes compositeurs de la SOCAN pour ses œuvres d’orchestre et de chambre. En 1999, sa composition chorale Eulogies a gagné le Prix national de chant choral (dans la catégorie Meilleure œuvre chorale) décerné par l’Association des chefs de chœur canadiens. En 1997, il a reçu le Syncrude Award pour la direction artistique innovatrice, en reconnaissance du projet Young Composers qu’il a mis sur pied à l’ESO.
Récemment, ses œuvres ont été interprétées par l’Orchestre symphonique de Montréal, le Toronto Symphony, le Kitchener-Waterloo Symphony, le Rochester Philharmonic, les Elmer Iseler Singers, le Timothy Eaton Memorial Church Choir, l’Edmonton Symphony Orchestra, la Philharmonique de Manille, l’Orchestre symphonique de Québec, le Regina Symphony, le Sudbury Symphony et le Prince George Symphony.
Au cours des dernières années, il a composé de la musique pour le Vancouver Symphony Orchestra, le Toronto Symphony, Gwen Hoebig et David Moroz, le Penderecki String Quartet, le Lafayette String Quartet ainsi que les harpistes Nora Bumanis et Julia Shaw.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.