DR.SOPHIE-CARMEN ECKHARDT-GRAMATTÉ (b. Moscow, USSR, 6 January 1899; d. Stuttgart, Germany, 2 December 1974) received her early training in piano from her mother, a pupil of Nicholas Rubinstein, and continued piano as well as violin studies at the Conservatoire in Paris. At the age of eleven she made a double début on the violin and piano and by 1919 was performing concerti on both instruments. Living in Berlin from 1914, she studied with Bronislaw Huberman. In the twenties she toured with Edwin Fischer as a two-piano team. In 1920 she married the painter Walter Gramatté. In 1929, after the death of Gramatté, she embarked on an American tour, playing her own works with Stokowski (Philadelphia) and Stock (Chicago). In 1934 she married the art historian Ferdinand Eckhardt. From 1936-42 she studied with Max Trapp at the Preussische Akademie in Berlin, turning almost exclusively to composition.
Eckhardt-Gramatté created a dense, aggressive style that was much closer to, and dependent on, late romanticism than on twentieth-century techniques. Her use of dissonance was a logical development from post-Wagnerianism, although it never reached the emotional atonality of the Viennese masters (Schoenberg, Berg, and Webern). Nevertheless, one detects some characteristics, especially in the style of her early works, that "show(s) a lively mind in grips with modern tendencies and using high technical accomplishments in exploiting the resources of a new and musicianly polyphony." -- Grove Dictionary of Music and Musicians, 1954.
Her Suite VI for solo piano consists of three pieces spanning three decades (1928-52), from which it is possible to obtain a capsule view of her style. All three pieces are similar in having a relentless forward drive with few breathing spaces and with a high degree of emotional intensity and excitement.
After settling in Winnipeg in 1954, Eckhardt-Gramatté composed works on many commissions and continued a very active musical life. In 1970 she received both an honourary doctorate in music from the University of Brandon and the title of professor from the Minister of Education, Vienna, Austria. In 1974 she was the first Canadian composer to receive the Diplôme d'Honneur and shortly before her death, the CBC produced a two-hour documentary of her life.1
1 Contemporary Canadian Composers; Edited by Keith MacMillan, John Beckwith; Published by Oxford University Press, 1975, pp. 62-63.
SOPHIE-CARMEN ECKHARDT-GRAMATTÉ (née à Moscou, U.R.S.S., le 6 janvier 1899 -- décédée à Stuttgart, Allemagne, le 2 décembre 1974) étudia d'abord le piano avec sa mère, qui était une ancienne élève de Nicholas Rubinstein, puis continua ses études de piano et de violon au Conservatoire de Paris. Elle fit ses débuts comme violoniste et comme pianiste à l'âge de onze ans, et comptait déjà dans son répertoire plusieurs concertos pour ces deux instruments en 1919. 1 Installée à Berlin à partir de 1914, elle y fut l'élève de Bronislaw Huberman. Durant les années vingt, elle fit des tournées en duo avec le pianiste Edwin Fischer. Elle épousa le peintre Walter Gramatté en 1920. Après le décès de celui-ci en 1929, elle entreprit une tournée aux États-Unis, au cours de laquelle elle joua ses propres compositions avec Stokowski (Philadelphie) et Stock (Chicago). En 1934, elle épousa l'historien d'art Ferdinand Eckhardt. De 1936 à 1942, elle étudia avec Max Trapp à la Preussische Akademie à Berlin, se consacrant presque exclusivement à la composition.
Eckhardt-Gramatté a créé un style dense et agressif qui se rapproche et dépend beaucoup plus du romantisme du siècle dernier que des techniques du vingtième siècle. L'emploi qu'elle fait de la dissonance suit un développement logique du style post-wagnérien, bien qu'il n'atteigne jamais à l'atonalité émouvante des maîtres viennois (Schœnberg, Berg et Webern).1 Néanmoins, on devine à quelques traits, surtout dans sa première manière, un esprit vif capable de saisir les courants modernes et de recourir à des prouesses techniques pour exploiter les ressources d'une polyphonie inédite et virtuose. (Grove's Dictionary of Music and Musicians, 1954)
La Suite Vl pour piano seul, constituée de trois pièces qui s'échelonnent sur trois décennies (1928-1952), offre un condensé de son style. Ces trois morceaux ont en commun une poussée constante vers l'avant, occasionnellement interrompue par quelques instants de répit, ainsi qu'un haut degré d'excitation et d'intensité émotive.1
Après s'être installée à Winnipeg en 1954, Eckhardt-Gramatté composa de nombreuses œuvres de commande et continua de mener une vie musicale très active.
En 1970, l'Université de Brandon lui décerna un doctorat honoris causa en musique et le ministre de l'Éducation de l'Autriche lui conféra le titre de professeur. En 1974, elle devint le premier compositeur canadien à recevoir le Diplôme d'Honneur. Peu avant sa mort, Radio-Canada avait réalisé un documentaire de deux heures sur sa vie.
1: Extrait de Compositeurs canadiens contemporains, sous la direction de Louise Laplante, traduction de Véronique Robert, Montréal, Les Presses de l'Université du Québec, 1977, pp. 92-93.
CAPAC (SOCAN)
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.