If you want to perform a work, we ask that you purchase the score and parts at the CMC Shop.
To view and submit your loan, please click on My Loan Requests
- Percussionist 1 (1 Bass drum, 1 Suspended cymbal - Percussionist 2 (Tubular bells)
Date de création : 15 avril 2018. Joué au Barbican, Londres, Royaume-Uni.
London Symphony Orchestra
Chef : Susanna Malkki
For works with ten or more performers, instrumental parts are available for rent.
to submit a rental request.
‘Fragile, yet determined’: the first words in Giguère’s score tell us much about what the work has in store. This is music about exposure and disclosure, of layers being gradually stripped away and of the determination and confidence that this process demands. ‘The piece is not about ‘revealing’ in the most basic sense’ says Giguère, ‘but about revealing in a more personal, intimate sense’. In other works, what is unravelled within Revealing is not the musical material but Giguère himself.
From the tentative fragility of the opening, with its fractured melodies and dulled dynamics grows a work of enormous warmth and stature. As each fragment expands, little by little, the orchestra swells in size, and with the gradually-thickening texture, so the dynamics expand incrementally too, the strings permitted to play just a little more expressively as the music grows louder. While the music never rises beyond mezzo forte (this, after all, is a moment of intimacy and not of grandeur), it becomes warmer, the orchestra fleshed out and emboldened when the opening material returns. ‘If you reveal who you are to somebody else’, says Giguère, ‘you become more vulnerable, but you also make the relationship more intense, more authentic’. Thus, when we return to the opening tempo, it is with a sense of renewed stability, the fragments now linked together – made more ‘authentic’ – amidst the full breath of the orchestra. - Jo Kirkbride
«Fragile, mais déterminé», les premiers mots dans la partition de Giguère, nous indiquent déjà ce que l’oeuvre nous réserve. C’est-à-dire une musique qui graduellement se révèle, couche par couche, avec toute la détermination et la confiance que ce processus demande. Selon Giguère, l’oeuvre va plus loin qu’un simple processus d’éclaircissement. Elle tente plutôt «de révéler dans un sens plus personnel, intime». En d’autres mots, ce qui est mis à nu dans l’oeuvre Revealing n’est pas le matériel musical, mais Giguère lui-même.
À partir de la fragilité de l’ouverture, avec ses mélodies fragmentées et son niveau dynamique en sourdine, la musique se transforme en une oeuvre chaleureuse d’une énorme stature. Au fur et à mesure que les fragments grandissent, l’orchestre prend de l’envergure, la texture s’approfondit et le niveau dynamique s’élève, permettant ainsi aux cordes d’être de plus en plus expressives. Bien que la musique ne dépasse jamais le mezzo forte (il s’agit, après tout, d’un moment d’intimité, pas de grandeur), elle devient plus audacieuse, bien en chair. «Si vous révélez qui vous êtes réellement à quelqu’un d’autre», affirme Giguère, «vous devenez plus vulnérable, mais vous rendez aussi la relation plus intense, plus authentique». Conséquemment, l’oeuvre termine avec un retour au matériel et au tempo initial, cette fois avec un sens renouvelé de stabilité grâce aux fragments maintenant solidement liés entre eux, et exhibe une musique «authentique» se déployant à travers tout l’orchestre. - traduction libre d’un texte de Jo Kirkbride
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.