If you want to perform a work, we ask that you purchase the score and parts at the CMC Shop.
To view and submit your loan, please click on My Loan Requests
Et maintenant is born from the desire to anchor myself in the here and now while composing, to remain sensitive to the musical material in front of me, to « listen to what it has to say »without projecting myself in the future. Instead of planning, I accept what each session has to offer and patiently collect what naturally comes out. The result is a linear succession of moments, different but all characterized by the freshness of discovery.
This attitude to creation is inspired by the approach of composers like Michael Finnissy. In an interview, he explains : « I perceive the work as I’m writing it. […] I try to step back, as a painter might do from their canvas, to keep a sense of perspective when writing and not having a scheme dictating where you are supposed to be at every point. » During his composing process, he favors « a sensual response to the work, cutting, rearranging, dropping inserts in ». This is now central to my artistic practice.
Et maintenant est né du désir de m’ancrer dans le moment présent durant le processus de composition, c’est-à-dire d’être sensible au matériel musical devant moi, de «l’écouter », sans me projeter dans le futur. Au lieu de planifier, j’ai accepté ce que chaque session de travail avait à m’offrir et j’ai patiemment recueilli ce qui venait naturellement. Il en résulte une succession linéaire de moments, différents mais tous caractérisés par la fraicheur de la découverte.
Cette attitude face à la création est inspiré de lectures marquantes, notamment le livre Uncommon Ground à propos du compositeur Michael Finnissy. En entrevue, il affirme « je perçois l’oeuvre au fur et à mesure que je l’écrit, je prends parfois du recul, comme un peintre le ferait avec sa toile, afin d’avoir un sens de perspective pendant l’écriture et de ne pas avoir à obéir à un plan qui dicterais où je devrais être à chaque moment.» Durant son processus, il privilégie « une réponse sensuelle à l’oeuvre, coupe, réarrange, insère ». Cette façon de travailler m’a beaucoup influencé et est centrale à ma pratique aujourd’hui.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.