If you want to perform a work, we ask that you purchase the score and parts at the CMC Shop.
To view and submit your loan, please click on My Loan Requests
CD is available through the CMC
Printed copies of this title are available from
. Please contact the publisher directly.
Archaeus is a principle first elucidated by Plato. The renowned Romanian poet Mihai Eminescu’s poem ‘Archaeus’ recalls the story of an old manuscript laying inert on a shelf and then brought to life by a modern discovery. In my opinion, we can consider the ‘Archaeus’ to be a virtual entity that could become real only under favourable circumstances. A score, for instance, is a virtual entity. It becomes real only when the performer sounds the music. We even can speak about an analogy between the ‘Archaeus’ principle and the musicians. If in classical music there are certain models, rules, traditions, about new music, each performance will be unique. This is because every new interpretation brings about a slightly different version that fits the ‘Archaeus’ principle.” - Dr. Liviu Dănceanu, artistic director of the Archaeus Ensemble.
MUSIC FOR ARCHAEUS, Instrumental Septet, encompasses three movements: I. Moto perpetuo; II. To Archaeus; III. Finale. The “Archaeus chord” gradually emerges from an initial pedal on A. The seven pitches generated from the letters of the word “Archaeus” soar above this pedal. A is the note A in English R comes from the French Ré and is used for the note D C is in the note C in English H is the note B in German A is the note A in English E is the note E in English U comes from Ut in Latin and is used for the note C-sharp S comes from Si, an abbreviation for Sancte Iohannes in Latin and is used for the note B-flat. Ut, later replaced by Do, is taken from the solfège system. This was originally based on a hymn to Saint John the Baptist [Sancte Iohannes] with the Latin words: “Ut queant laxis Resonare fibris, Mira gestorum, Famuli tuorum, Solve polluti, Labii reatum”. Within the piece, there are cadenzas for each performer recalling other of Badian’s works for solo instruments. She uses this technique as another interpretation of the “Archaeus” principle.” - Fred Popovici.
Archaeus est un principe élucidé pour la première fois par Platon. Le poème «Archaeus» du célèbre poète roumain Mihai Eminescu rappelle l’histoire d’un vieux manuscrit posé inerte sur une étagère, puis animé par une découverte moderne. À mon avis, nous pouvons considérer l ’« Archaeus »comme une entité virtuelle qui ne pourrait devenir réelle que dans des circonstances favorables. Un score, par exemple, est une entité virtuelle. Cela ne devient réel que lorsque l'interprète joue la musique. On peut même parler d’une analogie entre le principe «Archaeus» et les musiciens. Si dans la musique classique il y a certains modèles, règles, traditions, sur la nouvelle musique, chaque représentation sera unique. En effet, chaque nouvelle interprétation entraîne une version légèrement différente qui correspond au principe «Archaeus». » - Dr Liviu Dănceanu, directeur artistique de l'ensemble Archaeus.
MUSIC FOR ARCHAEUS, Septuor instrumental, comprend trois mouvements: I. Moto perpétuo; II. À Archaeus; III. Final. L '«accord d'Archaeus» émerge progressivement d'une pédale initiale sur A. Les sept hauteurs générées à partir des lettres du mot «Archaeus» planent au-dessus de cette pédale. A est la note A en anglais R vient du français Ré et est utilisé pour la note DC est dans la note C en anglais H est la note B en allemand A est la note A en anglais E est la note E en anglais U vient de Ut en latin et est utilisé pour la note Do dièse S vient de Si, une abréviation de Sancte Iohannes en latin et est utilisé pour la note en si bémol. Ut, remplacé plus tard par Do, est extrait du système de solfège. Ceci était à l'origine basé sur un hymne à Saint Jean-Baptiste [Sancte Iohannes] avec les mots latins: «Ut queant laxis Resonare fibris, Mira gestorum, Famuli tuorum, Solve polluti, Labii reatum». Dans la pièce, il y a des cadences pour chaque interprète rappelant d’autres œuvres de Badian pour instruments solistes. Elle utilise cette technique comme une autre interprétation du principe «Archaeus». » - Fred Popovici.
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.