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Le sel de la terre was written for Thin Edge New Music Collective and Paramirabo’s Raging against the machine Canadian Tour. My understanding of the «machine» in this context is the consumer-oriented society in which we live. With the help of publicity, mass culture, entertainment as well as traditional and social medias, «the machine» influences our lives by setting standards for success, happiness, body image, etc. By doing so, by pushing us to play pre-determined roles, like gears in a mechanism, it ensures its continuation.
However, some people like activists, artists, craftsmen, community workers, organic farmers are raging against the machine by choosing to put their values, their passion and their sense of community in front of money, fame and entertainment. The writer Samuel Archibald, in his essay Le sel de la terre, calls these people «le sel de la terre», and it is to them that I want to pay tribute.
With this work, I tried to bring into existence, for a few minutes, a world without the pressure of the machine where we could explore different ways of being together, in this case of playing together. A diversity of relationships arise through the piece, thanks to varying degrees of independence and inter-reliance. The space given to the performers to express their individuality and personality does not jeopardize the musical result, but makes it richer, deeper and worthwhile. Isn’t this what we wish for ourselves ?
Le sel de la terre a été écrit pour la tournée canadienne Raging against the machine de Paramirabo et de Thin Edge New Music Collective. Dans le cadre de ce projet, ma compréhension de «la machine» est la société de consommation dans laquelle nous vivions. Grâce à la publicité, à la culture de masse, au divertissement, ainsi qu’aux médias sociaux et traditionnels, «la machine» influence nos vies en nous imposant des standards de succès, de bonheur, de beauté, etc. Ainsi, en nous poussant à jouer des rôles prédéterminés, tels des engrenages dans un mécanisme, elle assure sa propre continuation.
Heureusement, certaines personnes, comme des activistes, des artistes, des artisan·nes, des intervenant·es communautaires, des fermier·ères biologiques, ont choisi de mettre leurs valeurs, leur passion et leur sens de la communauté avant l’argent, le divertissement et la célébrité. L’auteur Samuel Archibald désigne ces personnes «ni pauvres ni riches» comme étant «le sel de la terre» dans son essai du même nom. C’est à eux que je souhaite rendre hommage.
Avec cette oeuvre, je tente de faire exister, pour quelques minutes, un monde sans la pression de «la machine» où nous pouvons explorer différentes façons d’être ensemble, ou dans ce cas-ci de jouer ensemble. Une diversité de relations prend place durant la pièce grâce à des variations de l’indépendance et de l’interdépendance des musicien·nes. L’espace offert aux musicien·nes pour exprimer leur personnalité et leur individualité contribue à rendre le résultat musical plus riche, profond, emphatique et éloquent. Dans le fond, n’est-ce pas cela qu’on se souhaite ?
Canadian Music Centre has been supporting, preserving and celebrating the works of Canadian composers since 1959. As proud and passionate advocates, we offer innovative resources for discovering, exploring, listening to and playing Canadian music online and in five regional hubs.